Над 250 000 превозни средства минаха по Дунав мост 2 за шест месеца

  • 23 декември 2013, 09:44
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium 52b7f1b7bcbde

Според инж. Владимир Андреев, който е изпълнителен директор на смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат", очакванията за пътникопотока по съоръжението над реката са надминати


- Г-н Андреев, оправдават ли се прогнозите за натоварване на новия мост на Дунав между Видин и Калафат?


- Мостът между Видин и Калафат бе открит на 14 юни 2013 година, или преди малко повече от 6 месеца. Досега по него в двете посоки преминаха над 250 000 моторни превозни средства. Става въпрос за леки автомобили, микробуси, лекотоварни, автобуси и ТИР-ове. Не се отчитат преминалите по моста пеша и с велосипеди. Съоръжението има алеи за пешеходци и за движение с колелета.


- Цифрата от четвърт милион близо ли е до прогнозната?


- Надхвърля я. Според прогнозите, които министерството на транспорта е правило в началото, за да обоснове необходимостта от мост на това място в българския участък на реката, през първата година трябва да преминат 415 000 превозни средства. Ако темпото се запази, то за тази една година очакваната цифра ще бъде надмината.


- Дневно какво количество автомобили преминават?


- Различно. Седмично броят им е около 9000 и се очертава като постоянна величина. Сега в дните преди Коледа броят на излизащите от страната ни тежки камиони намалява, но това е нормално. В Централна и Западна Европа празнуват, много от фирмите са затворени. Потокът ще се увеличи след Нова година.


- Нормално ли се преминава по моста, след като стана известно, че по пътното платно са се появили нагъвания и дупки?


- В момента се преминава абсолютно без проблеми. Всички дефекти по пътното платно, които се появиха през октомври, вече са отстранени. Те обаче се отнасяха само до асфалтовото покритие и нямаха нищо общо със сигурността на съоръжението.


- Кой отстрани появилите се дефекти?


- Испанската фирма "Еф Си Си", която построи моста. Според договора, тя остава една година след пускането му в експлоатация, за да отстранява такива непредвидени дефекти. През октомври тя направи изрязване на участъците с ронене на асфалта и ги асфалтира отново. Ремонтът стана за нейна сметка. През това време движението по моста не бе спирано.


- Тя още ли е на площадката?


- Да, на място още са и фургоните, в които се бе настанила в началото на строежа. Всички са по местата си - дори мениджърите. Преди Коледа повечето от тях си заминаха за Испания, но след Нова година отново ще се върнат.


- Някои медии - румънски и европейски, побързаха да обявят, че мостът не е построен здраво и има опасност от срутване. Заради него бе затворен фериботът Видин-Калафат и намалена значително работата на ферибота в Оряхово. Дали твърденията за некачествен строеж не са провокация от страна на недоволните от новата ситуация?


- Не. Дефектите по пътното платно си бяха реални и фирмата ги отстрани. Всичко друго не отговаря на истината. Шофьорите предпочитат да минават по моста, отколкото да губят по 3-4 часа за изчакване на ферибота.


- Има ли разлика в броя на преминалите превозни средства през гратисния период и след него?


- Има разлика в броя на превозните средства от Видин и Калафат преминали на другата страна. Когато нямаше такси, от Видин тръгваха по 5 автобуса на ден. Сега линията се покрива само с един автобус на ден. За товарните коли таксите не оказаха влияние. Те остават по 37 евро.


- Има предложения за освобождаване на жителите на Видин и област Долж от такси или за намаляването им. Очаквате ли това да стане?


- Таксите, които се заплащат за преминаване, са определени въз основа на споразумение между правителствата на България и Румъния. Те вземат отношение по тях. Нашето дружество няма такива правомощия. Възможно е да се намалят, но трябва да се знае, че в споразумението е предвидено изплащането на инвестицията за моста да става чрез събирането на тези такси. Те не са високи. Преди за преминаване на ТИР с ферибот са се вземали по 79 евро.


- Защо през моста не се движат влакове?


- Те могат да се движат, ако има товари, за което се прави предварителна заявка. Но техническа възможност за движение на влаковете има. Те могат да тръгнат веднага