Никола Донев, веган: Убиеш ли животно, все едно си убил човек

  • 06 август 2016, 08:42
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium donev

Млади хора се обливат с изкуствена кръв и инсценират ядене на човешко месо. Тази гледка София е виждала вече няколко пъти – на „Витошка“ и пред Народното събрание. Организатор на зрелищните протести на веганите е Никола Донев. Той е завършил геодезия и е работил в  компютърна компания, после напуснал, за да преследва мечтата си да обикаля света на автостоп и да снима на два лични филмови проекта.

До момента е посетил около 60-ина държави на 6 континента. „От малък съм много буен и агресивен и вероятно затова от рано почнах да тренирам бойни изкуства: Вин Чун, Ескрима, Муай Тай и последно Пенчак Силат. Свиря на куокле, ксилифон и калимба. Хоби ми е да пея и правя музика, понякога снимам актова фотография и рисувам абстрактен боди-арт. Имам доста качества, но от всички ценя най-много куража и упоритостта си“, разказва Никола, който споделя специално за Kmeta.bg и мотивацията си да настоява за забраната на хранене с месо.

donev1

 -Никола, как решихте да се обърнете към веганството?

- Още от много малък ме водиха на селата на бабите и дядовците ми и виждах жестокостта на хората, как без жал колят кокошки и прасета. Борбата на прасетата най-силно ме е впечатлила. Това е оставило траен отпечатък в съзнанието ми, години по-късно успях да се реша да направя крачката да спра да участвам в целия този ужас за животните. Защото осъзнах, че консумацията определя убийствата, както търсенето-предлагането.

Осъзнах, че съм бил един наемен убиец, който плащаше на всички по веригата - от дистрибутора до касапина. Аз де факто наемах касапина индиректно чрез посредници и това бе ужасно. 2006-а след поредица от опити успях да спра месото, коприната и други тествани в/у животни продукти, за които се убива или осактява. 2007-а спрях млечните продукти, 2008-а яйчаните и чак 2010 станах веган отказвайки пчелните, вълната, кашмира и прочие. Не съм познавал други вегетарианци и никой не ми е повлиявал затова решение, беше лично и самостоятелно.

-Вие и Ваши съмишленици искате законова забрана на храненето с животинско месо. За всички групи потребители ли се отнася това, важи ли за бременните, малките деца, болните?

-Не. Нашата борба е с убийствата, не търговията. Колкото и да ни се иска, няма как да забраним вноса отвън, хората могат просто да прескочат границата и да си купят каквото желаят. Живеем глобализиран свят с отворени граници. Ние се борим за забрана на убийствата и експлоатацията, в това има смисъл.  Искаме държавата да зачете правото на живот и телесна неприкосновеност на животните, така както те се гарантират на хората. Убийството на животни при пряк и евентуален умисъл да се приравни на убийството на хора.

Животните трябва да имат право на телесна неприкосновеност от страна на хората – телесната им цялост да не бъде нарушавана. Да не им бъде причинявана болка или страдание, върху тях да не бъдат провеждани експерименти, да не бъдат лишавани от свобода, както и всякакви други злоупотреби с физическото им тяло.

Ако законодателството третира убийството на животни така както на хора, всяко посегателство от животно спрямо човек се приема за нападение и като таковa евентуално убийство се допуска при самозащита. По отношение на земеделските обработваеми площи може да се приложи закона за частната собственост, където всеки собственик да упражни правото си да изгони нарушители с необходимите средства, каквито прецени.

donev2

-В кой закон си представяте да бъде записана тази забрана?

-В основния закон, Конституцията.

-Кой ще бъде контролният орган, който да следи за спазването на тази забрана?

-Същият, който в момента следи за закононарушенията от хора. Разбирате ли, идеята е животните да се третират като хора от Конституцията. Равноправни с нас.

-Какви санкции предвиждате при неспазване на забраната?

-Наказанията трябва да бъдат като при убийство на човек. Тоест, когато човек извърши закононарушение срещу животно, да се наказва все едно е било към човек (санкциите при убийство или опит за убийство на хора са регламентирани в Наказателния кодекс – бел.ред.).

-Смятате ли, че е противоестествено да се яде месо? Ако да- какви са Вашите аргументи?

-За хората е противоестествено, защото нашето устройство е на плодоядни. Не сме всеядни, както много се опитват да ни изкарат. Всеядните имат нужда от много повече от 8 часа сън и не виждат в пълна цветова гама, а растителноядните можем. Всеядните имат долна челюст закрепена за горна, при растителноядните е обратно: горна в/у долна. Челюстният ъгъл на растителноядните е разширен, за разлика от всеядните.

 

Кучешки зъби имат всички животни, дори и растителноядните, но нашите са много по-малки, затъпени и къси в сравнение с всеядните, които имат дълги и остри. Вижте зъбите на мечките, повечето от тях са всеядни. Химичният състав на слюнчестите ни жлези е алкален, докато при всеядните е кисел. Дължината на тънките ни черва е 9 пъти по дължината на тялото (както при плодоядните животни), докато при всеядните са едва 3 пъти по дължината на тялото. При тревопасните е 20пъти, но размерът на нашите идеално пасва на размера на плодоядни: 9 пъти.

Химичният състав на дебелото ни черво е киселинен, при всеядните е алкален. Дебелото ни черво е дълго, докато при всеядните е късо. Всеядните също така метаболизират много ефективно холестерола, докато ние, както всички плодоядни, можем да метаболизираме само фитостероли. Киселинността на стомаха на всеядните е по-малко или равно на pH 1 с храната в стомаха, при всички растителноядни е от pH4 до 5 с храната. Това не значи, че сме преживни тревопасни, просто че за нашия вид идеaлната храна е плодовете. Плодоядните храносмиламе много повече време от всеядните и много по-малко от тревопасните. Имаме абсолютно съвпадение на организма спрямо плодоядните животни.

-Как според Вас обществото ще приеме тази забрана?

-По същия начин, по който е приело забраната на робството на хора, така ще приеме и забраната на робството на животни.

donev3

-Как бихте се почувствали, ако някой Ви застави да ядете месо?

-Не толкова лошо, колкото се е почувствало животно, което е станало на това месо.

-Разговаряли ли сте с хора, които са изразявали мнението, че със своите искания се опитвате да им наложите стил на живот и какво е Вашето мнение по въпроса?

-Да, разговарял съм. Аз и хората като мен искаме да отнемем правото на хората да убиват живи същества. Доста е радикално, признавам.

-В интервю за Kmeta.bg Западно и Средноевропейският митрополит Антоний заявява, че постът и вегетарианството могат да бъдат полезни за организма, но само ако са доброволни, т.е. не са наложени от някого или от група хора върху останалата част от обществото. Какво е Вашето мнение?

-Пак какзвам, ние не се борим да наложим веганизма, ние се борим да спрем убийствата.

-Но да се спрат убийството и яденето на животи на практика означава вегетарианство, или не?

-Означава свобода и равни права за животни и хора.

-Идеята за начина на протест на „Витошка“ и на Народното събрание е Ваша. Смятате ли, че протестът със симулация на убити хора и кръв може да стресне част от минувачите – например малки деца, сърдечноболни, хора с цветночувствителна епилепсия?

-Да, идеята е изцяло моя. Именно такава е целта ни, хората да се стреснат и осъзнаят, че убийствата не са ок. Щом хората не влизат в кланиците, ние им показваме кланиците отвън.

-На протестите Ви участват хора от много държави - Сърбия, Полша, Чехия, Румъния, Македония, Германия, Франция, Дания, Швеция, Литва, Латвия, Естония, Украйна, Иран, Грузия, Армения, Израел, Словения, Хърватия и др. Какви идеи обменяте по повод искането за забрана за ядене на животинско месо? Има ли подобна практика в някоя от тези държави и какъв е техният опит по въпроса?

-Забрана за убийставата на всички видове животни все още няма никъде и това е причината да се борим за нея. Бил съм в над 60 държави, работил съм с много хора в много организации за защита на правата на животните и имам приятели от много места. Смятаме да се борим на европейско ниво, тоест Европейския парламент, като паралелно показваме истината и на обществото. Нашата борба е и в медиите и в институциите. Нашата борба е универсална и обхваща страданието на всички животни.