Обсъждаме по един спасител на пост, не достигат и лекари

  • 27 май 2020, 14:30
  • Default profile Автор Дарина Михалева
Medium 137136433072969

Най-малко с 50% по-ниски ще са цените на чадърите и шезлонгите на всички плажни ивици това лято. На южния плаж на Слънчев бряг, Созопол- Хармани и Поморие сянката ще струва 4 лв., а на централен плаж на Созопол - 3,50 лв. Как се справя туристическият бизнес с кризата? Има ли глад за спасители? Как ще се случва разделението и разпределението на хората на брега? Ще предпочетат ли българите родното море тази година? Отговорите на тези и още въпроси Kmeta.bg научи от Кирил Спасов, управител на Южен плаж-Слънчев бряг, Южен-Несебър, Централен-Созопол, Созопол-Хармани и Поморие-Изток.

- Г-н Спасов, готови ли сте за летния сезон и очаквате ли своите гости по българското Черноморие?

- Официално летният сезон стартира от 1 юли. Всички концесионери, обаче, от 1 юни трябва да отворят своите плажове, дори и при облекчен режим на работа. Не е категорично взето решение, но обсъждаме да има по-малък брой спасители - по един спасител на пост за този сезон. Официално е прието, че всеки концесионер трябва да намали концесията си до 0 - спрямо преценката си как вижда сезона и икономическата обосновка на дадения плаж. Независимо, че концесиите ще бъдат минимум намалени с 50%, всеки един стопанин има големи съпътстващи разходи. Основно те са за спасители, лекари, почистване и обезпаразитяване, и останалия обслужващ персонал. 

Благодаря на министерството на туризма и правителството, че гласува намаление на концесиите и незачитане на тази година в концесионните договори (т.е. ще се брои за нулева година и договорите ще се удължат с още една година).

Имаме доста запитвания от туроператорите. Доколкото имам информация, още преди да се заговори за коронавируса, от 7 години насам са били най-силните запитвания за България. Очаквахме доста силен сезон, но пандемията обърка ситуацията в целия свят. Сега, разчитаме да се вземат по-спешни мерки за чуждестранните туристи, където особено на големите плажове като "Слънчев бряг" и "Албена" се разчита именно на тях, на пристигащите с чартърни полети. Нека да се работи по този въпрос, за да привлечем повече летовници от други държави. Целият пазар е доста обострен в момента. Страните около нас постоянно решават дали да има отхлабване на мерките, отваряне на определени граници и т.н. Пазарът прави всичко възможно туристическият бранш да заработи колкото се може по-бързо, така както е бил преди вируса. Повечето плажове ще имат такса за чадър и шезлонг. Няма икономически вариант, в който услугите да са безплатни - особено за големите плажове като този в Слънчев бряг. Няма начин да се предлага хубава и евтина услуга, да не говорим за безплатна. Плажните принадлежности са едни от най-скъпите и няма как да ги оставиш безстопанствено. 

- Има ли глад за спасители? Как ще работят те в условията на криза? Разполагате ли с достатъчно лекари? 

- В големите курорти спасителните пунктове остават на 100 метра, просто бройката на спасителите ще е намалена. Ако има по един спасител той ще трябва да работи със смени, тъй като е невъзможно да стои цял ден на поста. Но със сигурност от 8:00 до 18 ч. ще има човек на поста. Глад за спасители винаги е имало. И причината не е в самата професия, а в краткия сезон от 4 месеца. А активният сезон е около 2 месеца и половина. През останалото време те остават без работа. 

Относно медиците - изискват се лекари-реаниматори на плажовете от 1 до 3 км. Има глад за кадри, особено в тази ситуация, когато всички са ангажирани с борбата с Ковид-19. Лекарите с такава с специалност у нас са около 700-800 човека, а плажовете на концесии са около 150. На 50-60 места има реанимационни медицински пунктове. Това означава, че близо 20% от лекарите, които са завършили тази специалност в България трябва да са ангажирани по нашето Черноморие. Дали сме предложение за промяна в Наредбата да не работят единствено лекари-реаниматори, а такива, които имат спешен курс и т.нар. парамедици. Ако това се случи ще има голямо облекчение от страна на липса на медицински персонал. 

- Как ще се случва разделението и разпределението на хората на брега? Кой ще следи за дистанция? Как стоят нещата с безплатните зони?

- Това няма как да се случи на плажа, защото той е изключителна държавна собственост, няма вход и изход, не е заграден и не може да се регулира влизането в него. Ще вземем мерки, ще се обезпаразитяват всички плажни принадлежности (чадър, шезлонг и др.), ще бъдат подредени на 4,5 метра разстояние, така че всеки плажуващ да разполага с 20 квадрата. Но за самият човекопоток и придвижване всеки сам носи отговорност. Имаше вариант безплатните зони да бъдат ограничени, да ги направим по-малко, но по договор всеки концесионер е задължен да предостави 50% свободна плажна зона, а останалите 50% платена. Те също ще бъдат обезпаразитявани и поддържани, но няма как да има организация там. 

- Какъв летен сеозн прогнозира бизнесът? Как епидемията ще се отрази на пазара, какви загуби предвиждате? 

- Много е трудно. Нашите прогнози са да успеем да си платим концесионните такси и останалите разходи. Тук не става въпрос за печалби. В тази ситуация "гоним нулата". Отделно трябва да поддържаме плажовете на нивото, на което са били досега. Имаме такива с приз "син флаг", при който трябва да се покрият редица изисквания всяка година и не можем да си позволим да го загубим - на база инвестиции или по-лошо качество. Това е като звезда "Мишлен" в ресторантите. Надяваме се да облекчим достъпа на чужденците от някои страни, където все още не е ясно как ще пътуват. България е доста предпочитана дестинация заради ниската заболеваемост и навременните мерки, които взе правителството. При един по-нормален сезон това би ни избавило по-бързо от икономическата криза. 

- Очаквате ли повече българи да предпочетат нашето море? Очаквате ли да привлечем и повече чуждестранни туристи? Конкурентни ли сме на Гърция и Турция?

- Родното Черноморие по никакъв начин не отстъпва на преките ни конкуренти - Турция и Гърция. Всеки турист, разбира се, има предпочитания. Нашите плажове са едни от най-хубавите, говорейки за пясъчните ивици, климатични условия. Качеството на предлаганата услуга е много добра и затова самите чуждестранни туристи се връщат в България. А българите винаги са били най-добрите клиенти и тези, които и сега са решили да останат на нашето море няма да останат разочаровани. 

Снимка: burgasplus.com