Около 600 000 българи избират море в чужбина

  • 08 юли 2019, 14:16
  • Default profile Автор Мария Димитрова
Medium %d0%98%d0%b2%d0%b0%d0%bd %d0%98%d0%b2%d0%b0%d0%bd%d0%be%d0%b23

Снимки и видеоклипове в социалните мрежи на празни плажове по родното Черноморие разбуниха духовете в обществото. Къде са туристите във вече настъпилия летен сезон? Колко българи ще изберат българското море, колко гръцкото и турското? Част от бизнеса вдигна заплатите, но все още има криза за кадри. Защо? По темата разговаряхме с Иван Иванов - председател на туристическата камара в Бургас.

- Г-н Иванов, в интернет пространството се появиха кадри на безлюден плаж в Слънчев бряг. Къде са туристите във вече настъпилия летен сезон?

- През месец юни 2019 г. бургаската област е била посетена от 317 598 чуждестранни граждани. Спрямо същия месец на миналата година областта ни е посрещнала 37 027 туристи по-малко - това представлява спад от 12%. Кои пазари бележат ръст през месец юни? Това са Чехия, Естония, Ирландия, Англия и Белгия. Голям е спадът на наши стари контрагенти като Италия - 89%, Франция - 79%, Германия - 33,50%, Полша - 14,83%, Швеция - 37%, Литва - 75%, Латвия - 22%, Люксембург - 52%, Финландия - 20%, Унгария - 14%, Словакия - 16%, Русия - 18%, Норвегия - 34%, Австрия - 39%, Дания - 4,44%.

- По данни на Министерството на туризма това лято се очаква 3-6% спад на туристите спрямо миналата година. Каква е реалната картина? На какво се дължи тази криза?

- Първо, няма ги нискотарифните авиокомпании. Второ - не се подготвихме да се справим с жестоката конкуренция от страна на Турция, Гърция, Египет и Мароко. Липса на адекватност между цена и услуга, липса на квалифициран персонал, фалиране на авиокомпании. Няма кой да анализира състоянието на пазарите, няма държавна политика в този отрасъл, който дава около 13% от брутния вътрешен продукт. Областта не разполага с качествени атракциони, но и бизнесът през последните години нищо не направи за обогатяване с нещо ново. Още през първото тримесечие на 2019 г. се знаеше много добре за очертаващите се спадове на големите пазари, като Германия, Русия, Полша, Скандинавските и Прибалтийските страни. Нищо не се направи с визите за руските граждани, с празните седалки, с ферибота Новоросийск-Бургас, с катамарана Бургас-Истанбул, с инфраструктурата до регистрираните антропогенни ресурси. Проблемите ежемесечно, ежедневно се натрупваха, но конкретни решения нямаше.

- Каква е вашата прогноза за сезон 2019 г.? Какви са очакванията ви – колко българи ще изберат българското море, колко гръцкото и турското? Колко чуждестранни туристи очаква Бургас това лято (от кои държави)?

- Ръстове ще бележат Австрия, Белгия, Естония, Израел, Ирландия, Украйна. Най-неприятното са големите спадове - няма да имаме нито един турист от Армения, Грузия, Финландия. Франция - 38% спад, най-големият наш потребител Германия ще бъде 37%, Унгария 12%, Италия 37%, Латвия 36%, Полша 10%, Русия 8-10%. Общият спад според нашите прогнози ще бъде между 8 и 10%. В приблизителни цифри между 238 хил. и 265 хил. чуждестранни граждани няма да посетят нашето Черноморие. През последните 4-5 години са ни помагали само и основно геополитически причини на Балканите, Близкия изток и Северна Африка. Другият голям проблем е липсата на всякаква реклама за българските туристически селища, черноморските общини, нови атракциони, нови постижения на наши управители, туроператори, ресторанти, хотели в периодичните издания. Често ще видим да рекламираме Хавана на Куба, Истанбул на Турция. Но все пак има и такива, които постигат много добри резултати, които могат да очертаят формите и начините за бъдещото развитие на морския ни туризъм у нас.

- Бихте ли направили паралел – разликата между седмица ваканция на родното море, на гръцкото и на турското – като качество на услугата и като пари?

- Ако сме реалисти трябва да погледнем реалната причина и тя е в кадрите. Чуждестранните граждани, които идват в страната ни имат възможността да излизат, да съпоставят, да видят какво е качеството на продуктите, подготовката на олинклузива. Те виждат липсата на всякаква езикова и професионална квалификация на кадрите при нас. Тези от работещите в туристическия бранш, които знаеха и можеха, вече ги няма у нас. Инфраструктурата също е проблем. Всичко това накуп оказва много силно отражение. Настоящата година спадът ни показа на какво ниво сме и как трябва да излезем от тази ситуация. Ако ние не назначим туристически аташета на големите пазари, които ежемесечно да анализират състоянието, да направляват Министерството на туризма какви конкретни мерки да вземе, нещата няма да се променят. А не само да се занимаваме с плажовете. Трябва да има специален контролен блок на Министерството, който да се занимава с въпросите за плажовете. Блок, който да се занимава с качеството на туристическия продукт. Всичко това е разговаряно с нас, предлагано, с докладни записки, използвани са медиите, но резултат няма. 

Гръцкото и турското море с нищо не превъзхождат нашето. Превъзхожда качеството на олинклузива и професионалната квалификация на персонала. Начин на посрещане, на обслужване, на внимание и топлина. Затова, защото клиентът е всичко. Няма нищо черно, черното е че не можем да се конкурираме. Не изучихме в детайли в какви направления работи нашата конкуренция. 

- Слънчев бряг е един от най-известните парти курорти у нас за лятото. Оказва ли влияние на отливът на туристи заради закона за шума?​

- Отново липса на наша подготовка. Не диференцирахме къде да са заведенията за развлечение, къде да бъдат семейните хотели с деца, къде да бъдат хотелите за пенсионери. Това го правят в цял свят. Ние се хвърлихме в презастрояване и в момента не можем да изменим нищо. Законът няма да даде онзи резултат, който специалистите мислят, че ще промени ситуацията. В самия замисъл в изграждането и презастрояването на Слънчев бряг имаме фатална грешка. 

В ОАЕ хората диференцират за какво изграждаш даден комплекс, за кого - млади хора, семейства или възрастни. Още в самото задание този въпрос е решен. Ние се връщаме наобратно. Построихме ги и сега мислим как да намалим шума. Само с административни мерки няма да стане. 

По мое убеждение чуждестранните граждани ще бъдат около 2 914 000 за цялата 2019 г. Според Българския статистически институт около 2 300 000 български граждани ще почиват през 2019 г. От тях 66% ще предпочетат Южното Черноморие и 19% Северното. 32% ще изберат Гърция, Турция, Испания и Италия. Най-голям ще бъде броят (57%) в Гърция. В чужбина ще почиват между 580 000 и 640 000 българи, останалите 1 700 000 ще почиват в страната. 54% ще бъдат на Черно море, 16% на планина, 3% на село, 3% на вила. 62% няма да почиват поради липса на финансови възможности. Ако не се научим да правим анализ трудно ще променим нещата.

- Каква ваканция планира нашенецът – няколко дълги уикенда или седмица на Черно море? Колко ще струва средно на българина лятната почивка?

- Средно 1000 лв. струва почивката между 5 и 7 дни. По отношение на цените трябва да се мисли реалистично. Не може да отидеш в ресторант, да изядеш шкембе, една бира и питка и да платиш 8 лв. Или пък да пиеш само една бира, която да струва 3,45 лв. В началото в Гърция и Турция беше много евтино. Едноседмична почивка олинклузив струваше 299 лв. Сега вече цените са много по-високи. 

- По какъв начин туристическият бранш може да привлече/върне туристите по родното крайбрежие?

- Няма нови пазари. Второ има пазари, които ни напуснаха. Туристическият бизнес, туроператорите и турагентите трябва да обогатят туристическия пакет. Ресторантьорите и хотелиерите трябва да подобрят обслужването. Но това няма да стане днес или утре. Това е дълъг и продължителен процес, който забравихме във времето. Когато заплатите бяха много ниски смятахме, че ще можем да ги задържим. Но кадърният човек, който знае и може тръгна по света. Ние не знам как да водим качествени интервюта при назначаване на хората. Също така трябва цялостна промяна на учебните програми в професионалните гимназии, колежите по туризъм, университетите - обучение и квалификации, както и преквалификации на преподавателските кадри. Защото са свикнали с програми от преди 30-35 години. Така не може да се върви напред. Съвременните тенденции изискват съвсем нови хора за преподаване. 

- Летовниците са по-малко, но за сваляне на цените не се говори. Има ли достатъчно персонал за летния сезон? Част от бизнеса вдигна заплатите, но все още има криза за кадри. Защо?

- Закъсняхме. Тези, които се назначават нито знаят, нито могат. Най-добре ни го показва един генерален мениджър на холандска фирма. Питат го: "Защо миналата година са изпратени 27 хил. чуждестранни холандски граждани, а сега очаквате максимално 12 хил.?". И той отговаря: "Отивам до рецепцията и няма с кого да разговарям, искам да си взема ключа за апартамента, който съм наел, и няма никой". Тази статия беше поместена в няколко западни вестника. Не работим да изучаваме положителния опит на хотелиери, ресторантьори, туроператори. Има единици, които са много кадърни и много добре подготвени, които не използваме в управлението на туризма в България. Сами трябва да се оправим, няма кой друг. Говорим, че нараства брутният вътрешен продукт, но ние нямаме икономика. Всичко постигаме с европейските фондове и преводите на нашите близки и познати, които работят в чужбина, за да създадат нормален живот на своите роднини. Имаме на няколко километра бивш корабостроителен завод, който гине. Имаме завод, който произвеждаше резервни части за редица сектори на машиностроенето, сега го няма. Само с молове и социални дейности не може да се развива икономиката. Бургас максимално промени своя облик, но това е недостатъчно. 

- Каква ще е картината на нашето море след 10-20 години?

- Ще повторим испанския модел по отношение събарянето на сгради, разширяването на тихите кътове. Вървим по погрешен път. Макар че в Испания самата държава се намеси за търсене на решение. Все пак тя е икономически добре развита, докато ние какви изменения ще направим в тази област? Психиката и психологията на българина е коренно различна. Пътища много, не казвам, че ще спрем да се развиваме, не казвам, че няма да постигнем резултати, но това ще бъде бавен и много продължителен процес. 

Гласувайте за Конкурс "Кмет на месеца" за юли на тема "Спортно лято" ТУК!