Паниката и страхът влязоха в образователните институции

  • 04 ноември 2020, 16:30
  • Mini %d0%b8%d0%b3%d0%bb%d0%b8%d0%ba%d0%b0 Автор Иглика Горанова
Medium %d0%93%d0%b5%d0%be%d1%80%d0%b3%d0%b8 %d0%a8%d0%be%d1%88%d0%b5%d0%b2

Истината е, че преди три месеца, когато правихме проучвания, повечето от учителите бяха за присъствена форма за обучение. Към днешна дата ситуацията е различна – има страх в учителското съсловие от заразата с COVID и повече от половината от преподавателите вече предпочитат дистанционната форма на обучение. Така коментира пред Kmetа.bg дискусиите на Отрасловия съвет в образованието, който се проведе на 3 ноември, Георги Шошев, зам.-председател на Синдикат "Образование".

Според него този страх се дължи на преекспонирането на темата, че в образованието са най-засегнатите от коронавируса, заедно с лекарите. В нашата сфера трябва да има спокойствие, а паниката и страхът влязоха в образователните институции, каза още Шошев. Според него не трябва да се позволява този страх да измества здравия разум.

Шошев заяви, че на Отраслов съвет е решено да има подкрепа за учителите и там, където се прецени, те да ползват платен и неплатен отпуск. Освен това е решено да има плавно диференцирано преминаване към дистанционно обучение по решение на самите образователни институции. Както и намаление на часовете там, където е необходимо.

Шошев допълни, че по мнение на учителите дистанционното обучение не е ефективно колкото присъственото, и че, ако продължи твърде дълго, ще има дефицити сред учениците от четвърти клас и седми клас, които полагат изпити за външно оценяване. Подобна е ситуацията и в осми клас в езиковите гимназии, където интензивно се учат чужди езици. Ще бъдат засегнати и учениците в последен клас, на които им предстоят зрелостни изпити.

Ако се премине към обучение в дистанционна среда, не знаем дали ефектът от този тип преподаване ще положителен, каза още Шошев. Той допълни, че няма особена логика да се преминава към дистанционно обучение в области като Добрич, където заразените не са много. По същият начин стои въпросът с по-малките населени места, където заразата не е така разпространена, както в София, например.

Шошев допълни, че на Отрасловия съвет е разгледана и стратегията за развитие на образаванието през 2021-2030 г. и че в нея се залагат повече средства за тази сфера. Тези пари ще отидат за определени политики, които да привлекат повече млади хора към професията. Според Шошев има разбиране в институциите, че документацията в училище е твърде голяма и че учителите трябва да бъдат разтоварени от писането на много и ненужни справки, което е една от основните причини тази професия да е непривлекателна.