"Перун“ пречи на чужди частни интереси в нашето море

  • 19 февруари 2020, 09:12
  • Default profile Автор Жулиета Цветкова
Medium %d0%bd%d0%b8%d0%ba%d0%b8%d1%84%d0%be%d1%80 %d0%b3%d0%b5%d1%80%d1%87%d0%b5%d0%b2

Протест под мотото "Стига черни забрадки за моряшките майки“ подготвят във Варна доброволческата организация за морско търсене и спасяване БУЛСАР и Моряшкият професионален съюз, подкрепени от редица морски неправителствени структури. Конкретният повод е насроченият за днес от 11 ч. търг с тайно наддаване за продажба на спасителния кораб "Перун“. Той ще се проведе в местния клон на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“, под чието управление преди години бе прехвърлен корабът. Протестиращите обаче ще се съберат пред сградата на варненската дирекция „Морска администрация“. Според тях управляваната от София едноименна изпълнителна агенция носи отговорност за целенасоченото занемаряване повече от 12 години на единствения ни универсален спасителен кораб. За съдбата му и за състоянието на българската морска безопасност разговаряме с първия капитан на "Перун“ и доайен на морското спасяване у нас к.д.п. Никифор Герчев, началник на Аварийно-спасителния отряд, докато България все още имаше своя морскоспасителна служба, създател на БУЛСАР, нещатен консултант на Националната следствена служба и на властите на Либерия, Маршалски острови, Панама и други страни при заплетени морски инциденти.

- Кап. Герчев, какви са основните искания на днешния протест заради кораба "Перун"?

- На първо място, да бъде спрян търгът за продажбата на "Перун“, да бъде назначена комисия от компетентни лица, които да огледат кораба и да оценят реалното му състояние. А в генерален план настояваме за възстановяване на държавната морска спасителна служба.

- Според обявата на ДППИ "Перун“ е в окаяно състояние и може да послужи едва ли не само за нарязване на скрап. Защо искате да се спре продажбата му?

- Преди всичко, обявената първоначална цена от 269 480 лв. без ДДС е необяснимо ниска. Дори и при продажба за скрап тя би била около 650 – 700 хиляди лв. Та само автоматичната му норвежка лебедка с дължина 600 метра и надстройката с антивибрационната система струват в пъти повече. Но не в това е проблемът. Корабът е умишлено занемарен и изведен от експлоатация, но въпреки това състоянието му не е окаяно. В обявата има много неточни и заблуждаващи данни – посочена е максимална пропулсивна мощност 2х950kW, а реалната е 2х1950kW. Твърди се, че подводната му част е „силно корозирала“, но измервания, извършени през 2014 г., показаха, че по корпуса, който е с дебелина между 22 и 18 мм, на отделни места има изтъняване от около 0,5 мм. Да не забравяме, че регистровите изисквания за влекач са 8 мм дебелина. В обявата пише, че надстройката е "с корозирали елементи” - тя обаче е от специална алуминиева сплав, която не корозира въобще!

В обявата не са посочени важни технически и функционални данни, с които да се покаже, че става дума за скъпо държавно имущество. Преди всичко, "Перун“ не е просто влекач (макар че може и да провлачва), а универсален аварийно-спасителен кораб, поръчан с такива характеристики, че да може да изпълнява всички функции по изпълнение на задълженията на българската държава по безопасността в отговорния ѝ район на Черно море, възлизащ на 40 000 кв. км, при това във всякакви хидрометео условия. Той може да спасява хора и плавателни съдове, да гаси пожари, да разбива ледове (и го е правил в Азовско море), да извади подводна лодка от 60 м дълбочина. А с допълнителна модернизация би могъл да се бори и с нефтени разливи, както това прави "сестричката“ му в Украйна.

- С какво си обяснявате тази подвеждаща информация?

- Вариантите са два – или ужасяваща некомпетентност, или специален интерес на "правилния купувач“. Избраната фирма оценител "Инженеринг сервиз София” ООД е специализирана за оценка на недвижими имущества, а оценката за стойността на кораб е много специфична дейност. Липсва яснота какъв опит има за оценка на плавателни съдове и по какви критерии е избрана тя при наличието на редица специализирани експертни оценители.

- Внесохте сигнали и в Главна прокуратура, и в Окръжната прокуратура във Варна. Какво очаквате да разследват, ако изобщо реагират – съмнение за корупционни практики, престъпно бездействие?

- Искаме да бъдат подведени под отговорност виновните за всички безобразия с "Перун“ и целенасоченото му държане извън експлоатация от 12 години. Заради това България не може да изпълнява международните си конвенционални задължения в сферата на хуманитарното морско спасяване.

- Кои са виновните?

- Великите морски "експерти“ от жълтите павета, които създадоха условия и съмнения за международна корупционна практика. След 2000 г. приятелска компания от страна от ЕС извърши допълнителни подбудителски действия за ликвидиране на спасителната ни служба. Посъветваха ни: "Защо Ви е държавна спасителна служба, след като може да ползвате частни компании“. Това е позицията на лешоядите от Международния съюз за търговско спасяване. Тях човешкият живот изобщо не ги интересува, те печелят от спасяване на плавателни съдове, а не на хора. Но "Перун“ им пречеше, въздействаха на ИА "Морска администрация“ и тя допусна корабът да напусне отговорния си морски район, отдаде го на безценица  на беърбоут чартър на световно неизвестната "Интернет агенция“ ООД и го прати в Атлантическия океан да влачи плаващ док, после го засили към Индия и Персийския залив. В договора липсваше клаузата, че наемателят ще върне кораба в българско пристанище, да не говорим, че ИАМА му издаде и акт за националност, където той бе вписан като временен собственик. Помните, че още преди да бъде върнат "Перун“ в България, администрацията прекрати договора с наемателя, а разходите по връщането му – около 500 000 долара, бяха за сметка на българския данъкоплатец.

Оттогава умишлено бе прекратена поддръжката на "Перун“, вероятно по идея на кандидатите за неговото купуване, сред които нищо чудно да е една настанила се у нас чуждестранна влекачна структура. Впоследствие транспортният министър Петър Мутафчиев предложи на МС корабът да бъде прехвърлен от ИАМА към ДППИ, без да са осигурени средства за екипажа и за технически надзор. Това е явна, умишлена безстопанственост.

- Мислите ли, че "Перун“ може да бъде възстановен? Не е ли по-добре да се мисли за нов спасителен кораб?

- Нов кораб от този тип, строен в Германия, струва 55 млн. лв. Кой ще ги даде? След 2010 – 2012 г. бяха направени няколко огледа от компетентни технически лица, според които "Перун“ може да се възстанови. Има изготвени три оферти за около 1,5 до 2 млн. евро от корабостроителни и кораборемонтни организации. Лично аз няколко пъти съм давал информация на ИАМА кои структури от ЕС могат да финансират възстановяването на кораба. Тази възможност е ползвана от Полша и Румъния. Поляците модернизираха кораб като "Перун“ и получиха 24 млн. евро за построяване в техни заводи на нови 3 спасителни единици.