С „Трабант“ бутат Берлинската стена в Павел баня

  • 08 ноември 2019, 18:56
  • Default profile Автор Цвети Василева
Medium %d0%a2%d0%be%d0%bd%d1%87%d0%be %d0%96%d0%b5%d0%bb%d1%8f%d0%b7%d0%ba%d0%be%d0%b2

Над 60 автомобила от немската марка „Трабант“ се очаква да се съберат утре в курортното градче Павел баня. Инициативата е по повод падането на Берлинската стена на 9 ноември 1989 г., а организатор е национален клуб „Трабант“.

На централния площад ще се изгради умалено копие на стената, олицетворяваща желязната завеса, пазена от изток от оригинални военни и полицейски трабанти. От западна страна границата ще бъде охранявана от американски джип, също от времето на промените.

Предвижда се участниците да се включат импровизирана възстановка на събитията от този ден. Ще бъде пресъздадено бутането на стената и преминаването на първия автомобил „Трабант“ в Западен Берлин. Началото е в 12 часа, а кулминацията ще бъде след 15,30 часа. 

Уникална лимузина с 4 врати „Трабант“ пази старозагорският колекционер Тончо Желязков. Возилото е „събрано“ от три машини, частите са събирани с години. Желязков кара „Трабант“  от 1970 г., като за десетина години изоставя марката, но в края на миналия век става колекционер. Днес е горд собственик на 8 трабанта, но най-скъпа му е лимузината.

Желязков разказа, че  Старозагорския ретроклуб също ще се включи в инициативата. Досега участие са заявили собственици от София, Ботевград, Плевен, Трявна, Велико Търново, Разград, Исперих, Търговище, Русе, Добрич, Варна, Стара Загора, Пловдив, Благоевград и други населени места. 

Това е втори Трабанфест в Павел баня. Първият се проведе на  11.11.2017 г. и бе по повод 60 годишнината на една от емблемите на социалистическата автоиндустрия .

 На 7 ноември 1957 г. в Източна Германия е произведен първия автомобил от марката „Трабант“. Името на возилото възниква от конкурса за избор на име на първия такъв – Р 50 и в превод означава “спътник”. Тези малолитражни немски коли са произвеждани между 1957 и 1991 г. в автомобилния завод VEB „Sachsenring“ в Цвикау, Германската демократична република.   Производството им е спряно на 30.04.1991 г. За 34 години от завода са излезли над 3 млн. автомобила. Трабант е една от най-успешните експортни стоки на ГДР и заедно с по-големият си брат „Вартбург“ формира около половината от износа на социалистическата страна.