София тегли 100 млн. лева заем, за да се справи с кризата

  • 18 септември 2020, 08:50
  • Default profile Автор Нина Александрова
Medium 52a5fe23b36ab

Дончо Барбалов е зам.-кмет е на София в направление "Финанси и здравеопазване". Завършил е Техническия университет в София, а след това магистратури във Вашингтон и Медицинския университет в столицата. Работил е като старши банкер към Европейската банка за възстановяване и развитие и специалист по проекти в Световната банка.

 - Г-н Барбалов, финализирахте ли вече втората актуализация на бюджета на София?

 - Все още работим по втората актуализация на бюджета за тази година, както и върху проект за актуализация на бюджета за 2021 г. Данните, които обработваме, са от януари до края на август. Транспортните дружества са най-тежко засегнати. Намалението на пътниците беше голямо. Имаше и повишени разходи, свързани с непрекъснатата дезинфекция на превозните средства, която се извършва - все неща, които се отразяват негативно, но същевременно транспортната услуга е необходимо да бъде предоставяна.

 - Колко точно за загубите в Центъра за градска мобилност, тъй като транспортът е най-засегнат от пандемията? Ще има ли съкращения в сектора, може ли да се стигне до фалит?

 - Не, категорично за фалит не може да се говори. Загубата се равнява на около 13 млн. лева, но вече Центърът за градска мобилност взе заем от Българската банка за развитие в размер на 15 млн. лв. за финансиране на разплащането на задължения към транспортните оператори. Всеки ден се следят събитията и съобразно развитието им се въвеждат и най-адекватните за момента мерки. На всеки две седмици правим отчет за транспортното дружество и операторите, следим финансовото им състояние. Направените в ЦГМ прогнози до края на годината показват, че въпреки планираното разширение на зоните за почасово платено паркиране и предстоящото приемане на нова Икономическа рамка на обществения транспорт за периода юли-декември 2020 година, приходите ще са с 30 на сто по-малко спрямо предходната 2019 година, а задълженията към транспортните оператори ще продължават да се увеличават (в размер на около 15 млн. лв. към 30 септември 2020 г.).  

 - Какви са постъпленията в столичната хазна?

 - Постъпленията са 473, 6 млн. лева, което е с 20,5 млн. по-малко в сравнение с миналата година и с 50 млн. лева от годишния план за 2020 г. Ясна е тенденцията при данъците за жилищни сгради - събрали сме от тях 86,2 млн. лева, което е близо до данните от миналата година, а от налозите върху превозните средства - 82,7 млн. лева, което е с 5,2 млн. повече в сравнение с миналата година.

84,6 милиона лева са приходите от събраните такси при продажбите на жилища. При такситата имаме изоставяне в приходите, но това може би се дължи на факта, че подновяват разрешителните си на всеки 3 месеца вече, а не както беше преди - на 6 месеца.

Приходите от туризъм са чувствително надолу - имаме събрани 654 млн. лева, което в сравнение с миналата година е спад от 775 милиона лева. С 3,5 млн. са по-малко приходите от строителните разрешителни. При приватизацията също има изоставане, тъй като никой не иска да приватизира по време на криза. 

 - Запазват ли се все още всички планирани средства за стратегическите приоритети на София?

 - Стриктно се запазват. Преценяваме, ако има обекти, които няма да приключат тази година, за да пренасочим заложените приходи за тях към дейности и услуги, които имат нужда от финансиране, като транспорните дружества, социалните нужди и т.н.

 - От кои пера ще намалите предварително заложените средства?

 - През април бюджетът на общината беше актуализиран с 23,4 млн. лв. намаление на приходите. Търсим резерви и икономии, за да може да ги насрочим към спешни нужди и услуги в столицата. 

 - Кога ще завършите втората актуализация на бюджета?

 - До края на септември ще е факт. По-детайлна информация ще имам със сигурност до 20-30 дни. 

 - Планирате ли теглене на заем и за какво?

 - Г-жа Йорданка Фандъкова каза, че Столична община се готви да изтегли заем от Европейската инвестиционна банка в размер на 100 млн. лв. Парите ще бъдат инвестирани в изграждането на 9 ключови за столицата инфраструктурни проекта. Целта е те да намалят трафика и да изведат трафика от центъра на София. Общината ще осигури и собствено съфинансиране за обектите. Става въпрос за вътрешния ринг на града и за основните булеварди - “Тодор Каблешков”,“Филип Кутев”,“Рожен”, източната тангента, рехабилитацияна тунела към“Люлин”, в който трябва да се ремонтират трамвайната, и пътната част. Подготвя се и ремонт на бул. “Ал. Стамболийски”. 

 - Колко е инвестирала София за предпазни средства?

 - На централно ниво над 1 млн. лева сме инвестирали за защитни средства, но на този етап не трябва да пестим. Някои районни администрации вече се справят и сами с тези разходи. Имаме и заделен резерв - ако трябва спешно да се дезинфекцира сграда или пък някоя от общинските структури не може да се справи сама, ние да помогнем. 

- София създаде и икономически съвет към Столичната община, за да изработи мерки за подкрепа на бизнеса в София. Как се справихте с безработицата?

- Икономическият съвет има две основни задачи. Едната е да набележи мерки, с които Столичната община да реагира, за да помогне в краткосрочен план на засегнатите според възможностите. Втората важна задача е разработването на програма и стратегия за възстановяване на икономиката на града. Работата ни е в резултат на възложената от кмета Фандъкова задача за проучването и изработването на мерки за подкрепа на бизнеса в София, който изпитваше сериозни затруднения. 

Затова облекчихме наемателите на общински имоти, които не можеха да осъществяват своята търговска дейност заради извънредното положение. Така малкият бизнес успя да запази работни места. Разбира се, и на централно ниво държавата предприе много социални мерки.