Ще съдим FCC за калпава подземна инфраструра

  • 24 юли 2020, 09:03
  • Default profile Автор Цвета Иванова
Medium kmet cenkov 3

Д-р Цветан Ценков пое управлението на Видин от последните местни избори през октомври миналата година. Той спечели съгражданите си с намерението да превърне Видин в чист, приветлив и подреден европейски град, перлата на Дунав. Приема и изпълнява нестандартни решения, които са в полза на града. Последното е общината да търси съдебна отговорност от фирмата-строител на Дунав мост 2 заради небрежно изпълнена подземна инфраструкра. Това ще бъде първият съд на известната испанска фирма, построила огромното пътно съоръжение.

- Д-р Ценков, преди дни обявихте, че ще търсите съдебна отговорност от испанската фирма FCC, построила моста Видин – Калафат, заради затрамбована тръба от подземната канализация в квартал „Нов път“. Това носи загуби на общината за нова и за ремонт на засегнатите вече улици от мръсната вода.

- Така е. Фирмата може да е голяма и известна, но във Видин е допуснала голяма небрежност. При строежа на скоростната ж.п. линия, която тръгва от ж.п. гара Видин и стига до Унгария. Но при квартал „Нов път“, който е на края на града, при изграждане на линията направо е затрамбовала отводнителна тръба. При високо ниво на Дунав, при валежи, кварталът се наводнява. Пътят на отпадните води е прекъснат и те не се отправят към пречиствателната станция, а излизат на повръхността. Който е строил, сега да си оправя зле свършената работа и да си плаща. Това е положението, независимо кой е той.

- Какво ще струва тази поправка на общината?

- При ситуацията на коронаепидемията, при намалени постъпления от данъци в бюджета, общината не може да плаща за чужди грешки. Стойността на една такава специална тръба е 120 000 лв. Стотици хиляди лева трябва да се платят за ремонта на вече увредените улици. Най- важно е жителите на квартала да се успокоят, да знаят, че имат една нормална среда за живеене.

- Какво сте направили досега?

- Наели сме фирма, която да обследва случая на място. Правят се снимки, които показват истинската ситуация, което за нас е доказателство за съда.

- Общинските екипи преди вас не са ли предприемали мерки? Откога тази вода излиза и застоява по улиците на „Нов път“?

- Проблемът е видян още преди 10 години. Всяка година общината е правила по нещо, за да го реши. За този период е вложила 50 000 лв. собствени средства. Те се оказват недостатъчни и наводняването продължава. Защо общината да плаща, когато насреща е строителят?

- Вие сте шестият кмет, който решава проблеми, свързани с Дунав мост 2. Това не променя мнението ви за уникалното пътно съоръжение, което свърза Видин с Европа, нали?

- Ни най-малко. Този мост направи Видин известен в Европа. Аз се гордея с него. Гордеят се и моите съграждани. Появата му дори е закъсняла. Той е бил замислен през 1881 година от тогавашния външен министър Константин Стоилов. Но реално работата започва през 2000-та година. Стартът е едва през 2007 и вместо през юни 2011 е открит през юни 2013 година. Той е едно чудо на строителството – дълъг е 1971 метра и е широк 32 метра. Свързва двата града Видин и Калафат, двете страни – България и Румъния и България с Европа. Дневно преминават по 2000 – 2500 коли. Има и ж.п линия до Крайова. Вярно е, не е изградена инфраструктурата, но скоро започва разширението на път Е- 79 до Ботевград. Всичко това обаче не означава, че можем да си затваряме очите за строителя. Който е виновен, ще си понесе последствията. Така е в Европа, така е и по света. Ние се оптваме да постъпваме по този начин – с хубавото да не крием и лошото.