Училището трябва да възпита грамотни и активни граждани

  • 27 февруари 2019, 15:27
  • Default profile Автор Петя Валентинова
Medium %d0%a1%d0%b2%d0%b5%d1%82%d0%bb%d0%b0 %d0%94%d0%b8%d0%bc%d0%b8%d1%82%d1%80%d0%be%d0%b2%d0%b0

Светла Димитрова е дългогодишен преподавател по „История и цивилизация“ и „Свят и личност“ във врачанското СУ „Козма Тричков“. Уважаван педагог и общественик в града. Наскоро нейни възпитаници впечатлиха кмета на Враца Калин Каменов с професионално разработени проекти за подобряване на градската среда. Как са се родили идеите и как училището съумява да отгледа и обучи активни и образовани граждани, разказва Светла Димитрова.

- Г-жо Димитрова, преди броени дни Ваши възпитаници впечатлиха кмета на Враца с иновативни проектни предложения, насочени към подобряване на градската среда. Как се родиха тези идеи у младите Ви ученици и с какво училището спомага за зараждането на активно гражданско общество в класните стаи?

- В нашето училище активно се посвещаваме на мисията да възпитаме младите хора в гражданско познание и самосъзнание. По старата учебна програма гражданското образование се застъпва в различни дисциплини. Особено изявено се изучава в часовете по „Свят и личност“ в 12-и клас. Базисно предметът, който е от философския цикъл, е предназначен да научи младите зрелостници на основните положения на политическата система и гражданския статут в Република България. Практическата цел, разбира се, е да оформи гражданско самосъзнание, насочена към образовано активно отношение по важни за обществото въпроси и процеси.  

По новия закон се въвежда отделен предмет „Гражданско образование“, който ще се преподава от историци, географи, литератори и философи. Това ще стане от новата учебна година.

- Законовата постановка и учебният план са налице. Но как успявате „да пробиете“ в съзнанието на своите възпитаници така, че не просто да усвояват набор от знания за обществото, а да ги канализират в конкретни действия и дори политики за генериране на качествена промяна? Все пак младите хора, които очароваха кмета, са не просто знаещи, а и активни граждани.

- Истината е, че е много трудно в масовия случай е да се постигне такъв добър резултат от учебната дейност. Все пак нашите ученици са продукт на днешното общество и днешния семеен модел в България. Ние, учителите, въпреки всичко сме длъжни не просто да ограмотяване своите деца, а и да им внушим увереност и мотивация с натрупаните знания да търсят своето място в света, да търсят добрата промяна. АБ-то на този процес категорично са знанията за политическия спектър, гражданските протести и инициативи. Учим ги как се сформират групи за натиск, които имат правно основание и способ да търсят активно участие в публичните дела.

Паралелно с познанията за нашата обществено-политическа действителност, учениците в СУ „Козма Тричков“ изучават профилирани специалности като „Предприемачество“, „Бизнес“ и „Маркетинг“. По тях те от години се учат как се правят и управляват проекти. Проектната дейност отдавна навлезе в обучението, тъй като е неразделна част от публичните и частните дела в нашата държава.

Така съчетанието от интердисциплинарни знания дава на нашите зрелостници стабилна основа за оформяне на активна гражданска позиция.

- Училището създава предпоставките, но как младите генерират идеи като представени пред кмета Каменов? Да припомним – едната бе за оформяне на 3D пешеходни пътеки, а другата – за атрактивни съдове за цигарени фасове, чрез които да се провеждат социологически проучвания.

- Учениците и от двата 12-и класа, на които преподавам „Свят и личност“, генерираха множество атрактивни идеи. Неотдавна бе предложено да направим „Музей на комунизма“ по повод 30-годишнината от падането на строя у нас. Идеята беше не да възхваляваме тоталитарната система, нито да я домгосваме, а по-скоро да кажем какво е донесла тя на България, как я е променила. Така учениците ще могат, всеки за себе си, да прецени докъде е стигнала страната ни в развитието си на база на историческите факти. Уви, идеята беше сложна за реализиране и не получихме нужната подкрепа.

Конкретно за проектите, които представихме пред кмета на Враца. Тя бяха професионално разработени от техните инициатори и това впечатли нашия градоначалник. Между другото, искам да изкажа искрена благодарност за неговата напредничавост и отношението, което демонстрира към младите хора на Враца. Той искрено прегърна идеите им и вярвам, че ще направи всичко възможно да ги реализира.

Първият проект, който му показахме, бе за изработка на 3D пешеходни пътеки в града. Идеята е на дванадесетокласникът Ивайло Кръстев. Тя се е родила след разговор с майка му, която намерила информация, че такива пътеки са правени в Исландия. Те са така обособени, че създават визуална илюзия за движение у водачите на превозни средства и ги карат рязко да намаляват скоростта си на движение. Самият Ивайло се е мотивирал за инициативата, след като години наред, отивайки на тренировки по баскетбол, на една конкретно пешеходна пътека в града десетки пъти се е разминавал на косъм от инцидент.

- Има ли прецедент с такива пътеки в страната и колко би струвало на Враца да се „обзаведе“ с такива?

- Прецеденти има – в Бургас и Пловдив. Първата е обособена по друга технология със специален материал, който е положен върху настилката. Нашата идея е обаче да постигнем ефект само с бои и специална маркировка, която в комбинация със светлината ще има същия възпиращ ефект за водачите на МПС. Бюджетът ще е минимален – някъде около 300 лв. Първо обаче трябва съгласуване с КАТ, откъдето да се произнесат допустима ли е подобна инициатива.

Ивайло и кметът стигнаха до извода, че ако се реализира проектът, най-добре е първата подобна пътека да е при кръстовището до СУ „Христо Ботев“ в града, което е изключително опасно за пешеходци.

- Как се роди  вторият проект – поставяне на урни за фасове, които паралелно да са способ за допитвания по обществено важни теми?

- Автор на тази иновативна идея е нашата ученичка Ивет Ненкова. Идеята е паралелно да се насърчава опазването на чистотата в града, както и да се проверява мнението на хората по важни теми. Самият съд за отпадъци ще е като урна с отделни прозорци. Отгоре ще е изписан актуален въпрос, например: „За и против машинното гласуване“ или някой местен като: „Ще победи ли Ботев (Враца) в мача с Левски?“. Всеки пушач ще изразява позицията си, пускайки угарка в едно от двете джобчета на урната. Накрая според количеството фасове ще се прецени мнението на една извадка от обществото.

Идеята е подобни урни да се разположат на места, където се събират голям брой хора и често се виждат компании с цигари. Спрели сме се на площад „Христо Ботев“, пред стадиона, до Информационния център на Общината  и още няколко. Самата инициатива също е евтина. Една такава урна ще струва максимум 200-250 лева.

- Презентирали ли са Вашите ученици подобни идеи на регионални или национални форуми досега?

- Същите проекти, които впечатлиха кмета на Враца, ще участват в националната олимпиада по „Гражданско образование“. Вече преминахме вътрешноучилищният и областният кръг, сега ни предстои националният. Надяваме се на престижно класиране, защото идеите и техните инициатори категорично го заслужават.