Ватманите в София с по-високи заплати от 1 април

  • 13 март 2019, 12:10
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium td5lgxsa7hyhe lz5ilzowsmirawthb8c8maivo mmopx92ib

Във връзка със сериозния проблем с недостига на водачи в градския транспорт на София кметът на столицата Йорданка Фандъкова излезе с предложение към общинския съвет за извънреден доклад с извънредни мерки. Целта на това решение има за цел да задържи водачите в градския транспорт, както и да се привлекат нови шофьори. За това оповести самият градоначалник в социалните мрежи. Ето пълния текст на Фандъкова във фейсбук:

"Незаетите места – в системата на градския транспорт за водачи са 251 от общо около 2000 водачи. В процентно изражение този недостиг е 13%. По дружества недостигът е със следната структура: 116 са липсващите ватмани и шофьори на тролеи и 135 са свободните места за шофьори на автобуси.

Привличането на нови шофьори в системата е единственият начин да намалим часовете извънреден труд. 

Поисках справка от директорите, която показва, че положеният извънреден труд в „Столичен електротранспорт“ през януари е средно 28,7 часа, през февруари пада на 23 часа. В „Столичен автотранспорт“ – през януари положеният извънреден труд е средно 28,4 часа, а през февруари пада на 25,6 часа. Въпреки спада тези часове са над месечните норми. 

Директорите и на двете дружества имат предписания от Инспекцията по труда и работят за поетапно намаляване на извънредния труд, но е факт, че без нови шофьори задачата – да запазим броя курсове и да приведем извънредни труд в границите от 15 часа на месец не е решима.

Това е причината да предложа извънредни мерки за увеличението на доходите на шофьорите и ватманите още от 1 април тази година. 

В последните седмици проведох много срещи с лидерите и представители на двата синдиката, както и с шофьори от почти всички депа. Получихме и различни искания като откровено признавам, че някои от тях граничат с невъзможното. А невъзможното е това, което няма да допусна при никакви обстоятелства и то е фалиране на транспортните дружества поради недостиг на финансов ресурс или спиране на изпълнението на приетия само преди месец и половина бюджет на София за 2019 г.

Въз основа на проведените разговори предлагам единственото разумно и изпълнимо решение, което ще доведе до чувствително увеличение на доходите на шофьорите и то веднага.

Първата стъпка е изравняването на доходите в двете дружества. 

Това означава – увеличение на основната заплата на шофьорите в „Автотранспорта“ до основната заплата на водачите в Електротранспорта. Това означава увеличение от 14,35% на шофьорите и основна заплата от 1045 лв. при 940 лв. и 962 лв. в момента за единичните и съчленените автобуси. 

Изравняваме и системите за допълнително стимулиране на водачите в двете дружества – 100 лв. бонус за добре свършена работа и в двете дружества. 

И втората стъпка - увеличение от 10% на вече изравнената основна заплата от 1045 лв. на водачите и в двете дружества. Това означава основна заплата от 1150 лв. от 1 април 2019 г.

Финансовата оценка за това увеличение е 5,3 млн. лв. допълнително от бюджета на Столична община.

Припомням, че това ще е второто увеличение в рамките на годината, след като от 1 февруари увеличихме заплатите на ВСИЧКИ служители на 4-те транспортни дружества с 10%. 

Продължаваме преговорите със синдикатите за предлаганата от тях 3-годишна програма за увеличение на заплатите на всички работещи с минимум 10% на година, считано от 1 февруари.

Предлаганото увеличение на заплатите на от 1 април ще доведе до следната структура на доходите на водачите в Авто и Електротранспорта:

Структурата на доходите на шофьорите става: 

Основна заплата от 1150 лв. от 1 април 2019 г.

Средна брутна заплата без никакъв извънреден труд над 1800 лв. 

Като от извънреден труд в рамките на позволените по закон 15 часа се получават допълнително около 200 лв.

По данни от НСИ средната брутна заплата в страната е 1200 лв. а за София – 1646 лв. към декември 2018 г. 

Поела съм ангажимент към синдикатите и шофьорите за подобряване на условията на труд – в това число са тоалетните на крайни станции, общежитие за нови шофьори, мерки за допълнителна сигурност на водачите по време на работа и контрол върху бус-лентите.

Зам.-кмета по транспорт и финанси направи финансовата оценка на внесените до момента искания за увеличения – те варират от допълнително осигуряване до края на годината на между 10 и 28 млн. лв. 

За никого не е тайна, че проблемът с извънредния труд се използва политически и се злоупотребява с нормалните искания на шофьорите. Това подстрекаване е безотговорно както към водачите, така и към гражданите на София, от чийто пари реално се плащат заплатите и идват допълнителните средства."